dissabte, 8 de desembre del 2012

La comunicació i les seves característiques (oral i escrit)


Una de les primeres activitats proposades en grup, a COED, fou llegir unes fotocòpies d'articles, i fragments de llibres, relacionats amb la comunicació i les seves característiques: Aquests textos són els següents:

· “Aprendre i créixer” (BOSCH,E. (2003). Educació i vida quotidiana.Vic: Eumo Ed.)
· "Un tramvia anomenat text" (PAGÈS,V. (1998). Un tramvia anomenat text. Barcelona:Ed.Empúries)
· “El regal de la comunicació”(SERRANO,S.(2003).El regal de la comunicació. Barcelona: Arallibres)
· "Gramàtiques del silenci" (SERRANO, S. (2009). La festa dels sentits. Barcelona: Ara llibres)
· "Fer silenci" (TORRALBA, F. (2006). L'art de saber escoltar. Barcelona: Pagès Ed.)
· "Escoltar i sentir"(TORRALBA, F. (2006). L'art de saber escoltar. Barcelona: Pagès Ed.)
· "Una imatge val més que mil paraules" (TUSON, J. (2001). Una imatge no val més que mil paraules. Barcelona: Ed. Empúries)

El meu grup era el de "Gramàtiques del silenci", que tractava sobre la comunicació verbal i la no-verbal. Aquí teniu algunes de les frases, les quals resumeixen la síntesi del text:
  • "El domini de la comunicació no verbal omple l’espai de totes les nostres sensacions possibles".
  • "Els bons comunicadors han de generar actituds positives en els altres, han de ser empàtics".
  • "Les diferents respostes que rebem provoquen canvis en les nostres emocions que són reflectides pel cos, sobretot per les cares (paisatge facial)".
  • "Els signes no verbals poden justificar o contradir tot allò que s’ha expressat mitjançant el discurs verbal".
Aquesta activitat va servir perquè alguns membres de la classe, els quals m'incloc, recordessin alguns trets característics de la comunicació. A més a més, feia poc temps que havia començat el curs, l'activitat ens va ajudar a conèixer els nostres companys i companyes de la classe.

Adjunto blocs de diferents persones de cada membra de grup que resumia unes fotocòpies, diferents:

Aprendre i créixer
El regal de la comunicació
Escoltar i sentir
Una imatge val més que mil paraules
Gramàtiques del silenci


El procés de composició escrita

















Avui, a COED ens han explicat, mitjançant un dossier, quin són els passos per elaborar un bon text.
El dossier tractava sobre el "Procés de composició escrita", d'autors Linda Flower i John R. Hayes; aquest últim el va actualitzar l’any 1996. Val a dir que aquest model és el més complet i el més aplicat en l’ensenyament.
Dies després de la presentació dels dos dossiers esmentats anteriorment, la professora ens va proposar una activitat per parelles. L'activitat consistia a, a partir dels dossiers, redactar una pluja d'idees, esquemes, etc., sobre qualsevol tipus de text.


Vull dóna constància que també ens han entregat un segon dossier sobre com estructurar i escriure bé un text, però aquest era més detallista.
Aquí teniu una imatge que esquematitza el contingut del dossier "Procés de composició escrita":




En definitiva, els dos dossiers em serviran de gran utilitat perquè si no recordo les pautes d'un text (Argumentatiu, Descriptiu, Narratiu,...) tindré a l’abast molta informació i consells que m’ajudaran a solucionar els dubtes.


En referència a, l'activitat realitzada dies posteriors a la presentació dels dos dossiers, m'ha semblat molt aprofitosa perquè quan sigui mestre i els alumnes em demanin que els avaluï els seus escrits, tindré una petita experiència de com fer-ho.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada